Autogumi keresés méret alapján:
pl: nyárigumi - Michelin - 245/55/R16Nyárigumi
Nyári gumik
A gépjárművek technikai fejlődésével szükség volt a gumiabroncsok fejlesztésére is . Először a lovas kocsik fa kerekeken gurultak amik nagy zajjal jártak a környezetükre ezért kellett egy olyan kereket kitalálni amely már lényegesebben kisebb zajjal tudott gurulni az úttesten. Majd a gépkocsik fejlődésével egyre nagyobb távolságokat kellett megtenni így nem volt mindegy a gépjármű zaja mellett a gumiabroncs zaja sem. Kezdetekben a ráfra a gumiszagokat rákötözgették ,de ez nem volt a legalkalmasabb hiszen sokszor ezek lelazultak és elhagyták azokat az útjuk során. Az 1800 évek vége felé azért volt nagy találmány egy angol úriembertől az első fúvott gumiabroncs kitalálása. Az urat John Boyd Dunlopnak hívták és neki köszönhető az első fúvott gumiabroncs kitalálása. A kísérletei során a kerti tömlő és az abban lévő víz inspirálta az ötlet megvalósításában. A kezdeti próbálkozásait sorra kudarc kísérte, mígnem az egyik orvos barátja ötlete szint már nem vízzel hanem levegővel töltötte fel a tömlőt. Ez a korszakalkotó találmány indította el a gumiabroncs további fejlesztések alapját. A későbbi gépkocsik már egyre nagyobb távolság megtételére voltak képesek ezért a gumiabroncsoknak egyre nagyobb környezeti behatásoknak kellett ellenállniuk. Az 1900 évek elején még az utak sokszor nagyobb kövekkel borított felületek voltak így sokszor az éles kövek kiszakították azokat, a nagyobb ellen állás érdekében sokkal nagyobb merevséggel rendelkező gumiabroncsra volt szükség így azoknak a szövetváz megerősítése annak megvalósítása volt a legnagyobb kihívás. Rájöttek, hogy a gumiabroncsba beépített szövet nagymértékben megerősíti annak szerkezetét és ez által nagyobb terhelést bír és a sokkal kevésbé kopik hosszabb lesz az élettartama így azokat már az áruszállító teherautókhoz is tudták használni. Ezek voltak a diagonál szerkezetű gumiabroncsok elődjei. Kitapasztalták hogy ha a szöveteket a középsíktól elforgatják akkor a nagyobb terhelésű felületet kapnak. Igaz ezek nagyobb terheléseket bírtak, de még mindig az utakon a felfekvési felületük miatt igen instabilnak tűntek a nagyobb sebességeknél. így az 1900 évek közepe táján nagy mérföldkő volt az első radiál szerkezetű gumiabroncs feltalálása.Abben a szerkezetű gumiaboncsba a atartó szövetekbe ágyazott szövetek a központi síktó 90'.kal van elfordítva tehát derékszöget zárnak be. Ezeknél a szerkezeteknék kisebb terhelhetőség de az utazási komfort lényegesebben jó, hiszen az útonvaló felfekvési felület a diagonál szerkezethez képest lényegesebben nagyobb.A mai gépjárművek esetében már nagyobb mértékben a riadiál szerkezet az elterjedtebb csak egyes esetkben. Még néhány mezőgazdasági jármúvek használnak még diagonál szerkezető gumiabroncsot. Ezeknél a jármüveknél nem fontos a rugalmas futás itt a nagyobb terhelhetöség a fontosabb . Ezeket a radiál szerkezetet feltaláló szimbólumokat a mai napig egyedül a Michelin gumiabroncsokon használhatják ez egy „X”.A későbbiekben már a különböző időjárásban is az emberek használni akarták a gépjárművüket ezért a különböző mintázat kialakítással kellett gyártani gumiabroncsokat. Ezért alakult ki a sűrűbb mintázattal gyártott nyári gumiabroncs és a nagyobb minta blokkokkal gyártott téli gumiabroncs. A versenysportban szerzett tapasztalatok nagyon sokat segítettek az utcai gumiabroncsok fejlesztésében. Először a szimmetrikus egyszerűbb mintázatokat kezdték el gyártani. majd a vízen futás azon való megfelelő autózás miatt először az aszimmetrikus majd a kötött forgásiránnyal rendelkező gumiabroncsok lettek elterjedtebbek. A kötött forgásiránnyal rendelkező gumiabroncs bizonyult a legjobbnak a vizes úton való biztonságosabb autózáshoz. Ma már a gumiabroncs gyártók gyártás során sokszor nagy együttműködéssel tervezik mintázataikat az autógyárakkal hiszen a motorok fejlődésével gyorsabbak lettek az autók ezért nagyobb fejlesztést igényelt a gumiabroncs gyártóktól a gumiabroncs és az úton való megfelelő tapadás elérése. Hiszen a megdelelő tapadás elengedhetetlen a megálláshoz és az úton való maradáshoz akár 300 km /h fölött is. Ma már számtalan gumiabroncs gyártó kínálatában található széles minta és méret választékban terméket a gépjárművekre. Mindig érdemes a gépjárműre a megfelelő méret és minta kiválasztás ,soha ne vegyünk olyan méretet amit a gépjárműgyártó az adott típusú és teljesítményű autóra nem javasol. Az elöregedett gumiabroncs sem tud már kellő tapadást biztosítani az úttesten. A gumigyártó együttes ajánlása ezen a területen, hogy a gyártástól számított 10 éven belül használható a gumiköpeny. Az átszerelhetősége 6-8 év soha ne használjunk ennél öregebb gumiabroncsot még akkor sem ha a mintázat még nem kopott. A Magyarországon rendeletben rögzített szabvány szerint a nyári gumiabroncsok esetében a mintázat nem lehet kopottabb mint 1,6 mm.Az kopási matatót a gyártók a gumiabroncson a futófelületen egy úgynevezett kopásjelző indikátorral jelzik ez a TWI jelölés. A kopást mindig a legkopottabb részen kell mérni,de a koronavonalban (futófelület közepe) amihez kell igazodni. A személygépjárművek esetében a mintázati mélység utólagos mélyítése (untvágás) tilos A megvágott gumiabroncs felnire való felszerelése és a gépjárművön való használata szigorúan tilos és balesetveszélyes,
A gumiabroncs után vágása csak azoknál a teherautó gumiabroncsoknál megengedett amelyeknél a gyártó az oldalfalra ez úgynevezett REGROVABLE felirattal ezt megengedi. A gumiabroncs utánvágásnak ennek ellenére szigorú szabálya van és csak megfelelő szakértelemmel rendelkező személy végezheti. A személyszállító gépjárművek esetében a kormányzott keréken sem futózott sem utánvágott gumiabroncs használati nem engedélyezett. Ennek használata balesetveszélyes és közúti bírságot von maga után. A gumiabroncs a jármű és az út közötti kapcsolat fontos része ezért erre nagy figyelmet kell fordítani. Soha ne használjunk kis mintázattal rendelkező kopott gumiabroncsot hiszen ez már a rosszabb útviszonyok között már nem rendelkezik a megfelelő tapadással. A rossz gumikkal való autózás nagy rizikó a balesethez. A jó mintázató és nem öreg gumiabroncs életet menthet, hiszen mindenkit haza várnak minden útról. Ezeket a gumiabroncsokat +7’C -50’Cfok fölött használjuk mivel a gyártás során a gumiabroncsok keveréke csak a magasabb hőmérséklet esetében használható így biztosítva a megfelelő tapadást ,nagy ellenállás, esetén valamin nagy sebesség esetén. A +7’C alatt a tapadás nem megfelelő és rideggé, keménnyé válik A téli gumiabroncs pedig a +7C alatt használható a gumiabroncs keverék miatt mivel ez a gumi a hidegebb időben is megtartja a tapadást.
Minden évszakban az évszaknak megfelelő gumiabroncsot kell használni hiszen a jó gumiaboncsal lehet biztonságosan megérkezni az uticélunhoz.